Ajax presenteerde afgelopen zondag hun nieuwe (lees: oude) logo, waarmee de Amsterdammers zich vanaf het seizoen 2025/2026 opnieuw identificeren. Dit nieuws bleef ook in Nijmegen niet onopgemerkt. In de 207e aflevering van de Jarda Podcast bespraken de mannen onder meer het logo van NEC.
“Volgend jaar bestaat NEC 125 jaar. Voor Ajax is dat jubileum een van de redenen geweest — naast het jarenlange lobbyen door supportersgroepen — om hun oude logo terug te brengen,” legt Jeroen Rengers, voorzitter van de supportersvereniging, uit. “Alleen: Ajax grijpt terug naar een logo met een iconische status, dat nog steeds door bepaalde groepen in Amsterdam werd gebruikt. De vraag is dan: hebben wij als NEC ook zo’n logo?”
“We hebben in de periode van 1990 tot 2001 een heel modern logo gehad, dat met die vegen,” vervolgt Rengers. “Je ziet dat veel clubs nu voor moderne logo’s gaan, maar wij waren onze tijd destijds eigenlijk al ver vooruit,” grapt hij. “Daarvoor hadden we zo’n 25 jaar het balkenlogo op de borst, met de rood-groen-zwarte balken. En ga je nog verder terug, dan kom je uit bij een ronder logo dat meer weg had van een traditioneel sportclublogo.”
(Geen) iconische status
“Dat ronde logo stond vaak alleen op het shirt, zonder sponsor. Dat zag er echt tof uit. Het was prominent aanwezig, van borst tot bijna de navel. Maar een logo als dat van Ajax, dat 75 jaar onafgebroken dienst heeft gedaan vóór het vervangen werd in de jaren ’90, zo’n geschiedenis hebben wij niet,” merkt ook podcast collega Chiron Rengers stellig op.
“Ik heb niet zoveel met ons huidige logo, net zoals ik dat ook niet heb met veel andere logo’s,” zegt hij verder. “Dat komt misschien doordat er niet echt een rijke historie aan verbonden is. En dat balkenlogo? Hoe nostalgisch ook, dat kun je niet zonder goede wil van deze tijd noemen.” De voorzitter van de supportersvereniging kan zich daarin vinden. “Als je een oud logo zou oppoetsen en opnieuw zou introduceren, is de vraag: ‘Is dat echt beter dan wat we nu hebben?’”
Jubileumjaar
Zoals de heren al aangaven, viert NEC volgend jaar zijn 125-jarig bestaan. “Ik heb al eens het balletje opgegooid: als je iets met het logo wilt doen, is dit het moment om terug te grijpen naar de geschiedenis. Maar ik begrijp ook wel als de club kiest om het huidige logo te blijven gebruiken. Voor sommige generaties is dat nu eenmaal hét NEC-logo”, stelt Jeroen Rengers.
“Zo’n beslissing kan ook verdeeldheid veroorzaken,” legt hij uit. “‘Het NEC-logo’ is voor iedere generatie anders. Jongeren zijn opgegroeid met het huidige logo. Voor anderen is het balkenlogo hét symbool van hun jeugd. En er zijn fans die het vegenlogo zien als het enige echte NEC-logo. Hoe je het ook doet, je stelt altijd een groep teleur.”
De mannen halen ook de kritiek aan die ontstond toen de club de kleuren van het logo aanpaste aan het ontwerp van de derde shirts van de afgelopen jaren. “Onder het mom: blijf af van ons logo. Die sentimenten leven sterk. Uiteindelijk zijn al die polls en discussies leuk, maar verwacht niet dat er een nieuw logo komt,” besluiten ze.
De nieuwste aflevering van de Jarda Podcast beluister je hieronder of in je favoriete podcast app.
Foto: Orange Pictures