NEC heeft woensdagmiddag de jaarcijfers van het seizoen 2023/24 gepresenteerd. De Nijmegenaren draaiden een verlies van zo’n vijf miljoen euro, maar zijn hoopvol gestemd over de toekomst. Verder kwam naar voren dat de behaalde bekerfinale de club financieel niet al te veel windeieren heeft gelegd.

Over het seizoen 2023/24 behaalde NEC een omzet van 18,6 miljoen euro. Dit is zo’n 2,6 miljoen meer dan het seizoen daarvoor. Ten opzichte van 2019/20, toen er een omzet van 7,5 miljoen was bij de club uit de Keizerstad, is de omzet meer dan verdubbeld. Vooral in wedstrijdomzet en sponsoring is de club enorm gegroeid. Met nieuwe hoofdsponsor Nexperia komt daar komend seizoen nog meer bij. “Wat dat betreft kunnen wij concurreren met FC Utrecht om een plaats bij de top zes van de Eredivisie”, zegt algemeen directeur Wilco van Schaik daarover.

Uitgekocht spelersfonds

Het uitkopen van het spelersfonds, met behulp van Marcel Boekhoorn, is een van de voornaamste redenen van de stijgende lijn van NEC. Hierdoor hoeft de club geen gelden meer af te staan, maar ontvangen zij de transfersom voor verkochte spelers volledig zelf. “Al gaat 35% al snel naar speler, zaakwaarnemer en noem maar op”, stelt Van Schaik.

De club denkt nu zo’n 25 miljoen euro aan waarde op het veld te hebben lopen. Dat is kijkende naar de contracten van de spelers en hoe lang deze nog doorlopen. Dat is een flinke stijging ten opzichte van de laatste jaren in de Keuken Kampioen Divisie, toen NEC zo’n twee miljoen euro in de selectie had zitten.

In de selectie werd afgelopen zomer flink geïnvesteerd. Zo werd een een transfersom betaald voor Sami Ouaissa en Basar Önal, en werden de koopopties van Koki Ogawa, Brayann Pereira en Rober González gelicht. Hiertegenover stond de verkoop van Magnus Mattsson en de extra inkomsten door het doorverkooppercentage van Ferdi Kadioglu. De transfer van Mattsson moet de nieuwe lat worden, vindt Van Schaik. “Die minimum barrière van vijf miljoen is wel iets waar we op mikken in de toekomst.”

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Kosten

Naast de stijgende lijn in de omzet, zijn ook de kosten aanzienlijk gestegen. Vorig seizoen bedroegen die nog 17,5 miljoen euro. Nu is dat zes miljoen meer. Dit zit vooral in de personeelskosten: deels in kantoor, maar vooral in de spelersgroep. “Daar is bewust voor gekozen. We willen op het veld meer waarde creëren en daarom is daar in geïnvesteerd”, aldus Van Schaik.

Een verlies van zo’n 4,9 miljoen euro bruto dus, ten opzichte van een verlies van 3,8 miljoen bruto verlies daarvoor. Het resultaat na gewone bedrijfsuitoefening voor het seizoen 2023/24 was 1,6 miljoen netto. Voor dit seizoen wordt dat een ton hoger verwacht.

Belangrijk daarbij te melden is wel dat wanneer NEC voor 30 juni 2025 een speler verkoopt voor meer dan 1,7 miljoen, de club voor het eerst in jaren weer eens zwarte cijfers draait. Van Schaik heeft er veel vertrouwen in dat dit gebeurt.

Boekhoorn

Aan het begin van elk seizoen wordt er bij NEC een plan gemaakt voor het komende seizoen. Daarin wordt een getal onder de streep gepresenteerd en wanneer dit, zoals de afgelopen jaren, onder de nul is, dan schiet Marcel Boekhoorn dit voor. De laatste drie jaar heeft NEC het telkens beter gedaan dan in de zomer daarvoor verwacht werd. Het positieve verschil mag de club houden.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Bekerfinale

De behaalde bekerfinale heeft NEC onderaan de streep eigenlijk niks opgeleverd. Dat heeft vooral te maken met premies die de spelers verdiend hebben door het halen van die finale. Ook het voorbereiden van een huldiging, die er helaas niet kwam, kost veel geld: zo’n twee ton.

Daartegenover staan wel de extra inkomsten die het halen van een bekerfinale met zich meebrengen. Zo werd de omzet van de merchandise ten opzichte van het seizoen 2022/23 verdubbeld. De club ontving meer dan acht ton aan inkomsten van shirts en andere fan-artikelen.

Hier vind je de volledige jaarcijfers van NEC over het seizoen 2023/24.

Foto’s: Rob Koppers en Orange Pictures