Vanwege de uitbraak van het Corona-virus wordt er in Nederland voorlopig niet gevoetbald. Een mooie gelegenheid om eens in de archieven te duiken met ForzaNEC, om memorabele wedstrijden, periodes en momenten terug te halen. Vandaag blikken we terug op de unieke samenwerking tussen NEC en BNN.
Bij de shirtverkiezing die de Eredivisie deze week opzette, kwam het balkenshirt van NEC uit 1997 met daarop sponsor BNN regelmatig terug. Het zegt genoeg over de waarde en status van dit tenue. Nostalgisch, karakteristiek. Precies wat NEC in die tijd wel kon gebruiken. De club had eind jaren negentig een nogal stoffig imago. Dan weer Eredivisie, dan weer Eerste Divisie. Het balkenshirt werd alleen in Nijmegen geliefd, daarbuiten werd het steevast verkozen tot ‘lelijkste shirt van het land’ en het oude Goffertstadion was oud en aan een renovatie toe.
Daar kwam nog bij dat de club in het seizoen 1996/97 zonder shirtsponsor aan het seizoen begon, simpelweg omdat de zoektocht zo moeizaam verliep. Het imago van de club hielp daar ook niet aan mee en in Nijmegen en omgeving waren maar weinig grote bedrijven die een sponsorschap van NEC konden (en wilden) betalen. In de media werd NEC ondertussen samen met Fortuna Sittard neergezet als ‘de grijze muis van de Eredivisie’. Gerard Timmer, die met Bart de Graaff BNN oprichtte, zag dat artikel en zag een kans. Hij nam contact op met NEC, waar hij in gesprek kwam met Anton Janssen. Naast speler was hij toen ook op commerciële zaken werkzaam.
Foto: ANP Archief