Op zaterdag 28 juni worden op de Fandag van NEC de nieuwe tenues van het jubileumseizoen gepresenteerd. In aanloop naar het 125-jarig bestaan van NEC duiken we in het verleden om een aantal iconische shirts van de club te belichten. Van eenvoudige klassiekers tot gedurfde ontwerpen, deze shirts vertellen stuk voor stuk een verhaal.
Jubileumshirt 1975-1976
In 1975, ter ere van het 75-jarig bestaan, speelde NEC in een speciaal jubileumshirt. Het was een wit shirt met een rond clublogo op de borst. Uniek detail: in plaats van de gebruikelijke aanduiding “SC NEC” stond in het logo het getal “75”. Een ingetogen, maar betekenisvolle verwijzing naar een belangrijke mijlpaal in de clubgeschiedenis.
Tekst gaat verder onder afbeelding.

Thuisshirt 1978-1979
Een verrassend uitstapje maakte NEC in het seizoen 1978-1979 met een geel-zwart thuisshirt. Opvallend, want geel-zwart zijn juist de kleuren van aartsvijand Vitesse. De keuze zorgde voor opgetrokken wenkbrauwen bij de achterban en wordt nog altijd herinnerd als een van de meest controversiële tenues in de clubhistorie.
Tekst gaat verder onder afbeelding.

Thuisshirt 1981-1982
Dit shirt staat bekend om zijn eenvoud, maar is juist daardoor zo herkenbaar. Het overwegend witte ontwerp werd gekenmerkt door drie diagonale strepen in rood, groen en zwart. Geen poespas, geen drukke patronen, gewoon alleen een strak ontwerp dat nog altijd geliefd is bij de supporters. Het ademt de jaren ’80 en wordt vaak genoemd als een van de mooiste tenues uit de clubgeschiedenis.
Tekst gaat verder onder afbeelding.

Thuisshirt 1996-1997
Halverwege de jaren ’90 droeg NEC een van zijn meest opvallende ontwerpen ooit. Het thuisshirt van dit seizoen staat bekend als het balkenshirt, met BNN als hoofdsponsor prominent op de borst. De combinatie van het eigenzinnige ontwerp en de rebelse omroep maakte het shirt tot een cultklassieker, vooral onder supporters die deze periode bewust meemaakten.
Tekst gaat verder onder afbeelding.

Uitshirt 2013-2014
NEC introduceerde in 2013-2014 een stijlvol zwart uitshirt met verticale rood-groene strepen van boven naar beneden. Ook hier stond Scholten Awater op de borst. Het tenue had een moderne, zakelijke uitstraling en viel op door zijn eenvoud en sterke kleurgebruik – een strak alternatief voor het klassieke thuisshirt.
Tekst gaat verder onder afbeelding.

Thuisshirt 2014-2015
Voor het seizoen 2014-2015 koos NEC aanvankelijk voor het Engelse merk Warrior als kledingleverancier. Tijdens de Fandag konden supporters zelfs uit meerdere ontwerpen hun favoriet kiezen: een rood-groen gesplitst shirt met zwarte kraag, manchetdetails, het stadswapen en de clubnaam in de nek.
Maar de levering liep mis: Warrior kon de shirts niet op tijd aanleveren vóór 1 augustus. NEC stapte daarom over op het Belgische merk Patrick, dat direct shirts kon leveren. De eerste vier thuiswedstrijden speelde NEC daardoor in een alternatief – overwegend zwart – derde shirt, totdat het definitieve thuisshirt beschikbaar was.
Op 19 oktober 2014, in de wedstrijd tegen FC Den Bosch, debuteerde het uiteindelijke Patrick-thuisshirt: verticale rode en groene vlakken, een zwarte kraag, de Nijmeegse skyline en Scholten Awater als sponsor.
Tekst gaat verder onder afbeeldingen.



Uitshirt 2018-2019
Het uitshirt van 2018-2019 werd ontworpen samen met de Nijmeegse jeugddrumfanfare De Stefaantjes en is een knipoog naar het kampioenselftal van 1964 dat promoveerde, bekend van een iconische foto in het Valkhofpark.
Het shirt bevatte sterke symboliek: de Waalbrug als teken van reizen naar uitwedstrijden, Noviomagus in de kraag als verwijzing naar het Romeinse Nijmegen, MCM (1900) in de nek, en onderaan de boodschap Draag ons shirt met trots. Een shirt dat strijd en trots uitstraalde.
Tekst gaat verder onder afbeelding.

Derde shirt 2024-2025
Voor het seizoen 2024-2025 bracht NEC een bijzonder derde tenue uit dat diep geworteld is in de geschiedenis en identiteit van Nijmegen. Het shirt vormde een eerbetoon aan de Keizerstad en zit boordevol symboliek. De voorzijde is gedomineerd door de zuilen uit de Barbarossa-ruïne in het Valkhofpark, een herkenbaar voor elke Nijmegenaar.
Op de borst prijken zowel de tweekoppige adelaar uit het clublogo als het wapen van Nijmegen, waarmee de band tussen stad en club extra kracht wordt bijgezet. In de nek van het shirt staat het Gezicht van Nijmegen afgebeeld, het iconische kunstwerk van Andreas Hetfeld, die ook meewerkte aan het ontwerp van het shirt. Binnen de kraag staat de Latijnse spreuk Iterum ad proelium – Weer trekken wij ten strijde. En op de achterkant van de kousen staat in Romeinse cijfers MCM (1900), het oprichtingsjaar van NEC.
Tekst gaat verder onder afbeelding.

Foto’s: Football Kit Archive